Het Griekse leven! Yamas!!

13 mei 2016

Yassou, Hallo!

Ik vond het wel weer even de hoogste tijd voor een blog, want inmiddels zijn we alweer twee weken verder en heb ik weer genoeg beleefd en veel geleerd hier. Op het gebied van werk leer ik dagelijks bij, maar ook krijg ik steeds meer te weten over het Griekse leven hier, wat ik heel bijzonder vind! Ik vind het sowieso altijd heel erg leuk en interessant om te zien hoe andere culturen en gebruiken in elkaar zitten, dan weet ik weer waarom ik mijn opleiding Toerisme zo leuk vond!

Jullie zullen bij de titel wel denken.. Yamas (proost).. die Sil zit alleen maar aan de drank.. Maar eigenlijk was dat niet de reden dat ik deze titel uitkoos. Natuurlijk is het vrijdag avond en aangezien zaterdag mijn enige vrije dag in de week is, zal er ook zeker een borrel gedaan worden vanavond. Maar de echte reden dat ik dit woord toepasselijk vind bij het Griekse leven is, omdat ik met '' mijn nieuwe Griekse opa'tje'' (één van mijn vele '' nieuwe familieleden'' die ik ontmoet heb hier), de eigenaar van Faliron appartementen (een complex waar ik ook verantwoordelijk voor ben) een heel inspirerend gesprek heb gehad over hoe de mensen hier in het leven staan. Het was mij sowieso al opgevallen hoe waanzinnig vriendelijk de mensen hier zijn, terwijl ze het eigenlijk helemaal niet zo goed hebben. Zij moeten het echt hebben van dit seizoen en in de winter hebben ze hier helemaal niks.. En dan is het helemaal hartverscheurend om te zien dat het nog zo rustig is op dit moment. Nu vertelde hij mij dat de mensen hier naar ons toe ook vooral heel erg dankbaar zijn, omdat ze zich er echt wel bewust van zijn dat er vanuit Nederland zoveel geld naar Griekenland is gebracht en dat dit allemaal door de politiek komt. En het mooie aan de mensen hier is ook dat zij dus altijd zeggen '' Yamas'' en hiermee echt bedoelen proost op het leven en vooral op de gezondheid! Hierbij doet materieel er gewoon totaal niet toe, maar zij zijn gelukkig dat ze elke dag weer mogen en kunnen leven en dat wij dit ook mogelijk maken, dit vond ik zo mooi toen ik dat hoorde van '' mijn opa'tje'', vandaar dus de titel.

En zeker wij als reisleiding worden helemaal als koninginnen behandeld, omdat wij er natuurlijk voor zorgen dat alle mensen hiernaar toe komen en zorgen dat zij excursies boeken en geld uitgeven, zodat de economie hier weer een boost krijgt. En ja aan die koninklijke behandeling kan Sil wel wennen hoor.. haha ;-)

Maar ook op het gebied van werk leer ik dagelijks bij. Onze area manager is vorige week ook een paar dagen langs geweest. Dit was heel gezellig, maar ook heel erg leerzaam. Zij heeft ons nog hele nuttige tips gegeven hoe we ons transfer praatje kunnen verbeteren, om de opkomsten van de meetings te verhogen.. want die zijn regelmatig nog wel teleurstellend.. Zeker in de hotels die ik heb is het soms echt lastig om de mensen zover te krijgen dat ze naar je meeting komen, omdat hier heel veel mensen komen die hier al meerder jaren komen en dan over drie maanden bijvoorbeeld alweer terug komen, deze zogeheten repeaters weten alles natuurlijk nog veel beter dan ik ook en die hebben vaak geen behoefte aan je.. Maar ja wel goeie tips gehad van de area manager hiervoor en daar gaan we nu lekker mee aan de slag!

Ook de meetings gaan langzaamaan steeds beter, maar ook op dat gebied leer ik nog heel veel bij. De eerste excursies heb ik in ieder geval verkocht! En ik ben nu zelf ook mee geweest met de eilandtour, een dagje naar Bodrum en heerlijk naar de hamam. Wat allemaal echt supertof was! Doordat ik daar nu zelf mee ben geweest is het een stuk makkelijker om het te verkopen. Wat tegelijkertijd ook mijn valkuil is, want ik word dan zo enthousiast dat ik er te uitgebreid over ga vertellen, terwijl je het eigenlijk kort en krachtig moet houden en vooraf meer leuke dingetjes moet vertellen over Kos zelf, zodat je de mensen hun vertrouwen wint. Daarom probeer ik zelf nu Kos ook steeds meer goed te verkennen.

Van de week tijdens mijn meeting, was mijn eindverantwoordelijke achter een plant gaan staan om me te bespioneren hoe ik die meeting deed... nou echt hilarisch ik had het totaal niet gemerkt. Maar daardoor deed ik gewoon mijn ding hoe ik het altijd deed en kon zij me mooi achteraf feedback geven. Mensen die langs haar liepen keken haar wel wat raar aan maar toen gebaarde ze dus naar die mensen dat ze stil moesten zijn, dat was wel ff grappig toen ik het hoorde achteraf.

En dan nog de werkzaamheden op de luchthaven.. die vind ik zelf wel echt het meest pittig. Op het kantoor stap ik dan op de bus gaan we langs de hotels om mensen op te halen die weer naar huis gaan, dan doe ik in de bus mijn vertrek praatje en op de luchthaven zelf helpen wij dus iedereen met het inchecken van de bagage. Wij van Sunweb zijn dus de enige reisorganisatie die daarbij helpen, de dames achter de incheckbalie verwachten dat ook gewoon van ons en dat wij dit dus mega snel doen (Takka Takka, zeggen ze dan). Wij nemen dus de paspoorten van iedereen aan en geven deze aan de dames achter de incheck balie, hierbij geven we door wat de hoeveelheid bagage is en labelen we de handbagage. Dit doen wij voor het gehele vliegtuig, dus ook gewoon de mensen van de andere reisorganisaties. Dan staan er dus mega lange rijen en dan is het de kunst om zelf rustig te blijven, het overzicht niet te verliezen en iedereen zo snel mogelijk te helpen. Als iedereen dan is ingecheckt dan heb je soms als je geluk hebt nog even wat tijd om te wachten op de aankomst nieuwe lading vakantiegangers, maar in de meeste gevallen heb je dit geluk niet en vliegen we als een gek weer door naar de aankomst hal om de nieuwe lading weer te ontvangen. Het is pittig werk, maar wel echt super leuk! Vooral omdat het gewoon heel erg gewaardeerd word door de mensen dat wij helpen bij het inchecken en ook het ontvangen van de gasten is natuurlijk fantastisch, omdat mensen helemaal uitgelaten en blij (de meeste dan) zijn dat ze hier zijn! Wat dat betreft zijn vakantiegangers echt de leukste '' klanten'' die je kunt hebben. Daarna weer met zijn allen de bus in, transfer praatje doen en de mensen weer af zetten bij de hotels.. soms zit je dan best wel ff in de bus, waardoor je daarna natuurlijk super gaar en moe bent. Ja ja mensen het is echt niet alleen maar vakantie vieren hoor wat ik hier doe.. Maar ja doordat je het zo druk hebt en het gewoon super leuk werk is vliegen de dagen en de weken echt niet normaal snel voorbij dus dat is dan wel weer een goed teken!  En ik vind ook dat ik er echt super veel van leer.

Ik vermaak me hier goed en ik ben erg blij met mijn team, ook al is iedereen anders, maar soms ook juist weer niet, we laten elkaar allemaal in ons waarde, we kunnen ook altijd heel open alles tegen elkaar zeggen en dat is gewoon heel prettig. Zeker nu we een vrouwenteam zijn geworden, waarbij er natuurlijk wel eens gekibbeld word, omdat je zoveel op elkaars lip zit, bespreken we alles gewoon goed met elkaar en geven we elkaar ook genoeg de ruimte voor onszelf, waardoor het altijd gewoon goed gaat. Eerst hadden we nog een mannelijke collega Jorick, maar die had zijn koffer nog maar net uitgepakt en toen werd hij opgebeld met de vraag of hij alsjeblieft naar Tenerife wilde komen, omdat ze daar écht iemand nodig hadden en ze hadden bij ons zo iets dat wij het met 4 ook wel aan konden in plaats van met 5... dat was wel echt heel erg balen, dat hij wegging. Want een man in het team was toch fijn voor het balans. Maar ja het was niet anders.. Nu zijn we dus nog maar met 4 en moeten we dus nog iets harder aanpoten. Maar tot nu toe gaat het goed en leren we veel van elkaar!

Ik ben trouwens druk bezig met het uploaden van mijn foto's dus die komen er ook nog aan, daarvoor moeten jullie ook Facebook maar in de gaten houden!

Morgen hebben we een Griekse bruiloft, daar ben ik echt heel erg benieuwd naar, toch wel bijzonder om dat mee te mogen maken! Er gaat namelijk iemand van het agentschap trouwen dus met het hele kantoor hebben we een feestje! Hierover zal ik de volgende keer wel vertellen hoe het was! Volgens mij heb ik voor nu voorlopig wel weer genoeg verteld. Al kan ik nog wel uren door gaan, want ik maak hier zoveel mee!

Tot snel lieffies! xx

1. Mireille snabel:
    13 mei 2016
    Wat een mooie verhaal Silvia.
    Heb er weer van genoten.
    Wacht weer op een nieuwe verslag van je.
    Tot gauw weer kanjer.
    Blijf vooral van genieten in die tijd dat je daar bent.
  2. Robin Schouten:
    14 mei 2016
    Hey Silvia,

Ik heb genoten van je tekst :)
    En ben benieuwd naar je foto's.
    Keep up the good work.

Later
  3. Cocky:
    14 mei 2016
    We hebben weer genoten van je blog. leuk verteld
  4. Silvia Boef:
    28 mei 2016
    Bedankt voor de leuke en lieve enthousiaste reacties mensen! Ik vind het leuk om te lezen dat jullie allemaal zo genieten van mijn verslagen!

Groetjes uit Kos!