Kos is nu echt los!

29 april 2016 - Kos, Griekenland

Kalispera, goedenavond!

Inmiddels zit ik alweer iets meer dan een week op het geweldige eiland Kos! Hoog tijd dus voor een update over mijn eerste dagen hier.

Op donderdag 21 april was het dan echt zover.. om 3 uur s'nachts reden mijn ouders me naar Schiphol om daar afscheid van elkaar te nemen en vervolgens heerlijk alleen te boarden en het vliegtuig in te gaan! Dat voelde echt als een gevoel van vrijheid (sorry mam en pap, ik vind jullie wel heel lief hoor ;) ) . Het inchecken en alles verliep heel soepel het was ook nog lekker rustig op Schiphol en ook de vlucht verliep voorspoedig, voor ik het wist gingen we landen en ging alles razendsnel. Mijn collega's Kelly en Macha stonden me al op te wachten op de luchthaven en voor ik het wist was ik ineens op mijn nieuwe woonadres!

Wat komt er veel op je af zeg zo'n eerste dag, ik liet het maar gewoon rustig op me af komen! We wonen met de reisleiding van verschillende organisaties (ook internationale) op een groot terrein met allemaal super schattige gekleurde studio's. Gelukkig wel gewoon lekker een eigen studio voor mezelf, met een leuk keukentje, twee bedden en een kleine maar degelijke badkamer. Verder is het terrein enorm, dus we hebben echt een super grote tuin waar je heerlijk kunt chillen en ook nog met een relax terrasje voor mijn huisje.

Ik had mijn spullen nog geen eens uitgepakt en het was alweer tijd om op pad te gaan. Ik ging achterop de scooter bij Kel om het eiland te leren kennen. Ik keek al meteen mijn ogen uit! Je hebt hier zo mooi uitzicht over de zee en de omliggende eilandjes/gebergtes, wat gaf dat een heerlijk gevoel vanaf de scooter. Langzamerhand kwam het besef binnen dat het avontuur nu echt begonnen is en dat ik hier nu echt woon (dat besef en geweldige gevoel komt zo heel af en toe spontaan op zetten en op andere momenten weet je niet beter en vind je het heel normaal). Kelly heeft hier vorig jaar ook gewerkt, dus zij kent het hier op haar duimpje, ideaal zo kon zij mooi alles aan mij uitleggen. Maar ja Sil zal Sil niet zijn als ze niet meteen daarna totaal de weg niet meer weet.. En zeker op zo'n eerste dag terwijl ik nog half gaar was van de reis en steeds werd afgeleid door het mooie uitzicht. Gelukkig heb ik inmiddels een eigen fiets waarop ik zelf een beetje de weg kan leren kennen en beetje bij beetje gaat dit steeds beter! (Het scheelt ook dat als je eerst in de warmte een hotel straal voorbij fietst waar je een meeting hebt, vervolgens een half uur te laat bent, omdat je het niet kan vinden en daarna er bezweet aan komt.. geloof me daarna vergeet je nooit meer waar dat hotel zit.. dat had ik dus vandaag nog haha.)

A fijn nadat we het eiland hadden verkend en ons hadden opgefrist gingen we lekker even borrelen bij ons huisje. Het werd al later en later en toen werd het toch weleens tijd om te gaan eten.. Het is heel normaal hier om heel erg laat te eten in de avond, hier ben ik inmiddels ook echt aan gewend, gewoon puur omdat je hier een heel ander ritme/werkschema hebt dan in Nederland. Toen we uit eten gingen bij een restaurant partner van Sunweb, viel het me al meteen op hoe bizar vriendelijk de mensen hier in de horeca zijn! Wauw wat heb ik daar een respect voor en wat raak je daar gauw gehecht aan, geloof me daar kunnen ze in Nederland nog héél veel van leren. We hebben heel hard gelachen met het personeel daar en negen van de tien keer krijg je het eten dan ook gratis of in ieder geval heel veel korting, omdat het natuurlijk partners van ons zijn en wij hier goede connecties hebben met onze charmes haha. Dat is natuurlijk niet verkeerd.. en lekker dat het eten hier is, niet te geloven wat ik hier allemaal voor nieuwe dingen al heb geproefd! Ook daar raak je veel te gauw aan gehecht. Verder is het gewoon sneu om te zien hoe stil het nog is in de horeca hier, terwijl die mensen zo hard hun best doen, je gunt het ze gewoon echt!

Wat ik gewoon écht even duidelijk wil benadrukken, omdat daar zoveel verwarring over is ontstaan.. wat ik gewoon echt meer dan doodzonde vind.. is dat hier gewoon serieus geen één vluchteling te bekennen is, geloof me we hebben er naar gezocht, maar je komt ze gewoon níet tegen. Het is zo triest dat de media hier geen aandacht aan besteed en dat er zoveel mensen zijn die nu een verkeerd/negatief beeld hebben en daardoor niet naar Kos toe komen. Nou echt je weet niet wat je mist, ik voel me hier juist echt veilig en ik zou gewoon echt iedereen aanraden om gewoon heerlijk een vakantie hiernaar toe te boeken, want het is zonde om het uit angst niet te doen!! En wij hopen gewoon echt van harte dat het straks nog drukker gaat worden. Al is het nu natuurlijk voor mij wel heel fijn om gewoon rustig overal in te komen en het op die manier goed te leren.

De tweede dag ging ik met mijn collega's mee naar de eerste meetings in de hotels, waarvan het voornaamste doel is om de gasten over het eiland te vertellen en excursies te verkopen. Het was voor mij echt puur mee luisteren naar hoe zij dit deden, omdat Macha en Kelly daar allebei al ervaren in zijn. Na de meetings gingen we naar kantoor en daar moesten we de welkomstenveloppen schrijven en vullen voor de gasten die zondag weer aankwamen. 's avonds was het tijd voor het allereerste feestje van de Saloon Tex, deze tent ging die avond  voor het eerst dit seizoen open en als reisleiding wordt er natuurlijk wel van je verwacht dat je bij dat soort dingen aanwezig bent, wat natuurlijk totaal niet vervelend is! Het eerste feestje was al meteen goed geslaagd en ik heb alweer gemerkt dat het uitgaan hier ook echt leuk is!

Zaterdag dag numero 3 waren we lekker een dagje vrij. 's middags moesten we alleen nog wel even langs een paar hotels om informatieborden op te hangen en we gingen er met de auto op uit, zodat ik de boel ook nog weer leerde kennen. 's avonds was ik aardig gesloopt, dus had ik eindelijk even een lekker relaxed rust avondje voor mezelf en ben ik als een blok in slaap gevallen.

Zondag kwamen mijn twee andere (ook nog onervaren net als ik) collega's Milou en Jorick aan. Nu was het team echt compleet! met zijn vijven! Ook heb ik zondag voor het eerst gasten met de transfer (nou ja dat deed de bus chauffeur uiteraard) afgezet op de luchthaven en nieuwe gasten ontvangen op de luchthaven en met de transfer weer afgezet bij de hotels. Het transferpraatje deed mijn collega nog even dit kwam voor mij later wel.. In de avond gingen we weer gezellig met elkaar uit eten bij een heerlijk echt Grieks restaurant, wat ook weer een partner van ons is.

Die dagen daarna ook nog even goed het eiland verkend en ingewerkt voor de meetings/ het wegbrengen en het ontvangen van de gasten op de luchthaven en de transferpraatjes en de bezoekmomenten in het hotel en zelf ook geoefend met de praatjes en de meetings en daarna was het tijd om het echt zelf te gaan doen! Inmiddels heb ik ook een eigen wijkje van hotels gekregen, waarvoor ik zeg maar    '' verantwoordelijk'' ben, daar heb ik mijn bezoekmomenten en daar hangt mijn telefoonnummer en daar geef ik mijn meetings. Aangezien ik de enige muts ben zonder rijbewijs en dus alles moet fietsen ga ik vooral over de hotels echt in Kos stad, wij wonen zelf namelijk net iets daar buiten. Dat is ook wel echt prettig trouwens, om daar net iets buiten te wonen in verband met je privacy, want zo onderhand word ik al op heel veel plekken herkend. Fijne is dat veel mensen van de horeca etc. mij natuurlijk herkennen aan mijn uniform en ik hen niet.

Gister heb ik mijn eerste transferpraatje gedaan in de microfoon in de bus. Ik vond dit wel spannend om voor het eerst te doen, maar het ging voor de eerste keer best wel oké vond ik! En ook de meetings tot nu toe zijn erg leuk om te doen, doordat het allemaal nog echt hele kleine clubjes zijn, waardoor je de gasten echt persoonlijke aandacht kunt geven en hierop in kan spelen. Helaas doordat het zo rustig is heb ik met de gasten vooral heel veel gekletst maar nog niet echt kunnen verkopen.. maar dit komt hopelijk binnenkort wel! Aankomende zondag komen de eerste echte volle vliegtuigen aan dus dan begint het langzamerhand wel iets drukker te worden!

Vanavond is het weer tijd voor een leuk feestje bij een andere tent die vanavond geopend wordt en morgen zijn we weer lekker een dag vrij. Dan mogen we lekker gratis naar de Hamam, want we moeten toch alle excursies zelf natuurlijk ook gedaan hebben, zodat we tijdens de meetings ook beter weten waar we het over hebben! Verder is het dit weekend Pasen in Griekenland.. jaja je hoort het goed.. de Griekse zon brengt me niet in de war ofzo.. maar hier vieren ze Pasen altijd net op een andere datum dan in Nederland. Dit is namelijk Orthodox Pasen, dat wordt echt enorm groots gevierd in Griekenland en is een heel belangrijk feest voor de mensen hier. Ik ben erg benieuwd.. morgenavond schijnt het groots te worden met vuurwerk en héél veel lekker eten en dit is dan ook meteen echt de officiële start van het seizoen. Wat voor ons natuurlijk heel fijn is, want dan gaat langzamerhand alles steeds meer geopend zijn!

Ik geloof dat jullie op deze manier wel weer aardig op de hoogte gebracht zijn over mijn eerste week hier!

Jàssas, tot ziens!

Leuk geschreven
  2. Mireille snabel:
    30 april 2016
    Hoi Silvia.
    Heb genoten van je verslag.
    Kan niet wachten op je nieuwe verslag.
    Tot schrijfs dan maar.