Follow the Sun!

6 april 2016 - Reeuwijk-Brug, Nederland

Hallo allemaal!

Zoals de meeste van jullie wel weten, vertrek ik over 15 dagen, op 21 april, naar Kos! Ik ga hier werken als reisleidster voor Sunweb. Via deze reisblog wil ik proberen jullie zoveel mogelijk op de hoogte te houden.

Maar hoe ben ik hier nu eigenlijk terecht gekomen?
Ik zag op Internet de vacature staan en het sprak mij meteen aan, dit leek mij een geweldige kans om als net afgestudeerde op een veelzijdige en uitdagende wijze ervaring op te doen binnen de reisbranche! Ondanks dat ik geen rijbewijs heb, werd ik tot mijn grote verbazing en verrassing toch uitgenodigd voor de selectiedag in het NH hotel bij Schiphol Airport. Ik moest daar een presentatie geven over mezelf aan de hand van een metafoor. Ik besloot één van mijn reismagneetjes mee te nemen afkomstig uit mijn verzameling. Bij iedere reis die ik maak en in ieder land waar ik kom, koop ik namelijk altijd een magneetje die past bij dat land. Ik koos voor mijn magneetje afkomstig uit Bosnië, dit magneetje heeft de vorm van een zon. Hierbij gaf ik aan dat ik altijd ''het zonnetje in huis'' ben en dat ik met mijn enthousiasme de mensen ook graag een warm welkom geef, zodat de gasten zich ook 'het zonnetje in huis' voelen tijdens hun vakantie. Met deze 'zonnige uitstraling' gaf ik ook aan goed bij de organisatie binnen Sunweb te passen. Verder stond er op het magneetje de bekendste brug uit Bosnië (Stari Most) afgebeeld, er zijn heel veel toeristen die van deze 24 meter hoge brug afspringen. Hierbij gaf ik aan dat ik ook graag een sprong in het diepe neem en gek ben op nieuwe uitdagingen. De presentatie was erg geslaagd! Daarna volgde er nog een rollenspel. Hierbij moest ik als reisleidster gasten helpen die de safari excursie gemist hadden, omdat zij zich in de tijd hadden vergist. Met de lokale agent heb ik toen gekeken of er een mogelijkheid was om met de volgende safari mee te gaan en zo heb ik het netjes opgelost. Tot slot vond er nog een één op één gesprek plaats met wat mijn verwachtingen zijn van deze baan en in wat voor team ik graag zou willen werken enzovoorts. De selectiedag werd afgesloten en een paar dagen later werd ik gebeld met het heugelijke nieuws dat ik was aangenomen! Nu was het alleen nog een aantal weken in spanning afwachten naar welke bestemming ik toe zou gaan.. Na lange tijd wachten waar ik heen zou gaan was daar het verlossende telefoontje: ''Voor jou hebben wij een pittige maar enorm leuke bestemming uitgekozen, namelijk: KOS! '' Ik was meteen enthousiast!

Het takenpakket
Om jullie een beetje een beeld te geven van mijn werkzaamheden daar heb ik hier even het takenpakket (in zijn algemeen) op een rijtje gezet:

• Ik ben het eerste contact voor de gast op zijn/haar vakantiebestemming.
  • Ik ontvang de gasten op de luchthaven of bij hun accommodatie.
  • Ik zorg met mijn collega's voor belangrijke en toeristische informatie voor de gasten.
  • Ik begeleid de transfers van en naar de accommodaties.
  • Ik organiseer informatiebijeenkomsten en enthousiasmeer de gasten voor excursies, activiteiten en eventueel autohuur.
  • Ik pak door als er zich situaties voordoen waar de klant moeite mee heeft en los het op.
  • Ik hou een kas en administratie bij.
  • Ik hou contact met de gasten tijdens de bezoekrondes langs de accommodaties en help de klanten met hun vragen.
  • Ik benut mijn organisatietalent en communicatieve vaardigheden wanneer ik voor onverwachte zaken kom te staan en behoud het overzicht.
  • Ik houd contact met de lokale vertegenwoordiger van Sunweb, de accommodatie-eigenaren, de recepties van de diverse hotels en appartementen en andere leveranciers waar Sunweb mee samenwerkt op de bestemming.

De voorbereidingen & trainingsweek
Met net mijn HBO diploma Toerisme & Recreatie op zak en nog lekker even wat vakantiedagen voor de boeg, kunnen de voorbereidingen nu echt gaan beginnen! Alweer een aantal weken geleden (15 t/m 18 maart) ben ik al helemaal klaargestoomd door Sunweb om als reisleidster aan de slag te kunnen gaan. Ik heb toen een trainingsweek gevolgd in het NH hotel in Nunspeet. Hier heb ik ook meteen mijn vier collega's waarmee ik naar Kos ga leren kennen. Allemaal super leuke mensen, dat moet ook wel als je dit werk gaat doen natuurlijk! Het was een erg leuke en leerzame week, waarin we echt van s'ochtends tot s'avonds intensieve trainingen hadden: salestrainingen, trainingen hoe de gasten ontvangen moeten worden, informatiebijeenkomsten, hoe om te gaan met klachten, wat allemaal te doen in onze eerste week (vooral voorbereidingen voor de gasten komen) enzovoorts. Ook kregen we meteen onze ''charmante'' uniforms mee, zie hiervoor de foto's. Nu nog even heel veel inlezen over Kos en langzaam aan toe werken naar 21 april! Spullen pakken & wegwezen maar, op naar een nieuw avontuur, waarvan ik weer verrijkend terug verwacht te komen! Ik heb er heel veel zin in.

Vond je dit verhaal leuk om te lezen en ben je erg nieuwsgierig geworden naar wat ik allemaal ga doen en meemaken daar? Meld je dan met één klik aan voor mijn mailinglijst! Zo word je continu op de hoogte gehouden zodra ik een nieuwe blog heb geschreven.

1. Reislogger:
    6 april 2016
    Welkom bij Reislogger! We wensen je veel plezier op reis!
  2. Daisy:
  4. Cocky:
    Leuk geschreven Sux6 en natuurlijk gaan we je volgen
  5. Mireille snabel:
    6 april 2016
    Heel erg mooi verslag hoor Silvia.
    Kijk nu al naar uit voor je volgende verslag.
    Heel veel plezier en succes gewenst daar op Kos.
    Ga je goed. Kus en knuffel van mij.