My Big Fat Greek Wedding and more!

28 mei 2016

Kaliméra agápes mou!  (Goedemorgen, mijn lieverds, ja ja i am learning)

​Het is weer eens de hoogste tijd voor een update: Ik vermaak hier nog steeds prima en heb weer genoeg beleefd!

In mijn vorige verhaal vertelde ik dat we de volgende dag een Griekse bruiloft hadden. Dit was echt heel bijzonder om mee te maken! De ceremonie vond plaats op het strand. Toen wij daar aankwamen, voelde we ons best wel ongemakkelijk in het begin, als Nederlanders tussen de Grieken en maar weinig mensen kennende op die bruiloft, ik voelde me net een verdwaalde vreemdeling gestrand op een random bruiloft haha.

A fijn van te voren was het al een heel dilemma wat we aan zouden doen. We hadden van te voren gehoord dat Grieken zich enorm in de steigers zetten voor zo'n bruiloft, geplamuurd en wel, dus was ik heel benieuwd wat ons te wachten stond.. Dit is me uiteindelijk op zich nog mee gevallen op een enkeling na, maar het was wel geweldig om te zien hoe iedereen er bij liep. Veel Griekse vrouwen droegen hele mooie gekleurde lange jurken. Daar stonden we dan als sierpaardjes tussen de Grieken te shinen, met nog een kater van een gezellige avond ervoor. Toen besloten we het maar op de champagne en de heerlijke hapjes te voorzien. Na een hapje en een drankje was het dan tijd voor de ceremonie op het strand. Met zijn allen stonden we op het strand te wachten op het echtpaar. Eerst kwamen de mini bruidsmeisjes in hun prachtige jurkjes het strand op (Zó onbeschrijflijk schattig) en daarna volgden de bruid en de bruidegom. Via een trap kwamen zij prachtig en galant naar beneden gelopen. Nou echt dikke respect voor de bruid, dat doe ik haar niet na om in zo'n prachtige lange jurk en met hoge hakken zo prachtig een trap af te lopen, zonder te vallen haha. Ik kreeg natuurlijk al weer meteen kippenvel van top tot teen en voelde de tranen opkomen, zo mooi was het! Daarna volgde de ceremonie onder een prachtig versierde boog. De ceremonie duurde verrassend kort, wat voor ons niet zo erg was, want het was natuurlijk allemaal in het Grieks en zo goed is mijn Grieks dan nog net weer niet. We keken elkaar echt aan van.. huh volgens mij zijn ze nu getrouwd? En ja hoor ze liepen weer terug het strand af en wij hadden allemaal gekleurde rijst gekregen dat we over ze heen mochten gooien, nu wisten we het zeker.. ze waren getrouwd, haha! Nu hoorde ik achteraf wel dat de bruiloft niet echt het traditionele Griekse was, zoals dat normaal gaat. Dus wie weet hoe dat dan weer is. Ik krijg trouwens ook heel vaak de vraag of ik al met borden gegooid heb hier in Griekenland.. Dit is echt een oud Griekse traditie, maar nee helaas mag dat tegenwoordig niet meer, dus bij deze weten jullie dat ook allemaal weer. Na de ceremonie deden we nog even een drankje en daarna was het tijd om naar het prachtige Griekse bergdropje Zia te rijden met zijn allen, waar het diner plaats vond. Ook hier keken we onze ogen weer uit, we kwamen in een prachtige grote zaal waar alles schitterend versierd was en waar we een schitterende en enorme bruidstaart zagen staan. En ook daar kregen we weer héérlijk te eten. Het ene na het andere Griekse gerecht werd geserveerd op tafel.. Echt het is maar goed dat ik hier zoveel rond fiets, anders zou ik nu al vierkant zijn met al dat veel te lekkere Griekse eten. Op een gegeven moment zat ik echt al helemaal propvol en ik dacht nou nu zal het wel een keer klaar zijn met het eten, bleek gewoon dat ik alleen maar voorgerechten had gegeten en dat daarna het hoofdgerecht nog kwam. Ik dacht even dat ik in de maling werd genomen. Na al het lekkere eten, waren wij zo moe dat we naar huis zijn gegaan, want de volgende dag zou het weer een drukke dag worden. Het eet gedeelte duurde dan ook wel erg lang, dat vond ik wel jammer dat ze niet al eerder gingen dansen. Maar dat zal dan later op de nacht wel gebeurd zijn.. als dat eten ooit gezakt is bij ze.. vraag me echt af hoe die Grieken dat doen, want die eten altijd zo laat en lang. Dat is voor mij nog steeds wel iets waar ik af en toe echt aan moet wennen.

Verder op werkvlak leer ik ook nog steeds iedere dag bij. Inmiddels al weer veel meegemaakt met gasten leuke dingen en uitdagende dingen waar je ook mee om leert gaan, maar vooral vaak ook een hele hoop lol om de verschillende soorten gasten die je hier treft! Ook echt al heel veel hele lieve mensen ontmoet, waar je dan ook echt voor je plezier naar toe gaat om gezellig een kletspraatje te houden en gasten die je soms een hart onder de riem steken, wat ook heel fijn is!

Voor mij blijft het werk op de luchthaven altijd het meest pittig, omdat er dan veel mensen om me heen staan en er daar heel veel gebeurd om me heen en met mijn hooggevoeligheid voor prikkels en sferen en de hectiek die ik dan krijg in mijn hoofd, kan dat soms heel erg vermoeiend zijn, omdat ik dan geleefd wordt door de mensen. Maar ook hier word ik super goed in begeleid en gesteund en ik heb al hele goede tips gekregen hoe ik de rust bij mezelf kan bewaren! Dit is altijd al iets geweest dat ik heel graag wil leren en met dit werk moet dat ook wel. Stapje voor stapje werk ik hieraan en langzaamaan gaat dat beter! Ik mag trots op mezelf zijn! Ik begin mezelf hierin ook steeds beter te begrijpen, wat ook fijn is, een stukje zelfinzicht!

Dus mensen kom gauw naar Kos toe, want Sil is helemaal klaar voor de drukte en daar wordt ze sterker van! Het is hier prachtig, maar nog steeds blijft het hartverscheurend voor de mensen hier, dat het in vergelijking met voorgaande jaren echt nog rustig is (ondanks dat ik het dan al druk vind op de luchthaven, whoepsie).

Naast het harde werken en met de vele pieken en dalen die ik hier echt intens beleef blijft dit toch wel echt een droombaan hoor! Als ik dan op de fiets zit en ik fiets langs de kust, genietend van het uitzicht dan heb ik elke keer weer een gelukzalig gevoel, dat ik hier gewoon mag zijn! En ook de leuke mensen die ik overal spreek, dat kan ook echt mijn dag maken! Ik ben dan op de fiets ook altijd ontzettend dromerig haha, omdat ik zo aan het genieten ben. Er zijn heel vaak mensen die me dan hebben zien fietsen en naar me hebben gezwaaid en Sil dat gewoon compleet niet ziet, omdat ik dan echt in mijn eigen wereldje zit haha. Geen zorgen hoor ik let ondertussen wel op het verkeer, dat moet ook wel hier want dat is soms zo chaotisch. Maar echt lang leve de fietspaden hier! :)

Daarnaast mochten ik en mijn collega Milou mee op privé excursie naar het vulkaan eiland Nysiros met onze Nederlandstalige gids Martine, een hele leuke vrouw! En die excursies daar geniet ik dan ook echt met volle teugen van! Vanuit Kardamena was het 1 uur varen naar dit eiland toe. Dit was zo leuk, gewoon even een dag op een compleet ander eiland te zijn en ook daar weer mijn ogen uit te kijken! Wat ben ik toch verliefd geworden op het prachtige Griekenland! Ik schaam me gewoon bijna dat ik vroeger naar Cherso ging en het enige dat ik daar deed was feesten en slapen, terwijl het zo'n mooi land is, haha! Maar ja dat hoorde er toen ook bij op die leeftijd.

A fijn toen we in Nysiros aankwamen, gingen we eerst naar de vulkaan krater toe, zo mooi! Hier moest je echt opletten waar je liep, want aan de randen van de krater kwamen er gewoon nog gassen uit borrelen. Het stonk daar dan ook ontzettend naar rotte eieren, vanwege de zwavel die in deze krater zit. Ook de ondergrond van de krater is nog gloeiend heet, wij zeggen ook altijd tegen de gasten dat ze daar niet in moeten gaan staan met plastic slippers, want dat smelt gewoon letterlijk weg. Hier heb ik ook prachtige foto's gemaakt, deze staan ook al op Facebook, maar ik zal ze ook nog wel op mijn blog uploaden. Daarna gingen we naar het Griekse dorpje Mandraki, dit was zo leuk met allemaal leuke winkeltjes en echte authentieke witte blauwe huisjes en steegjes, zo schattig, echt geweldig om te zien! Ook op dit eiland was het weer hartverscheurend om te zien voor de mensen daar, dat het er ook nog zo stil was. Ook daar werden we uiteraard weer als koninginnen ontvangen bij de winkeltjes en bij het restaurant, de volledige hoop op ons leggend dat wij ervoor gaan zorgen dat alle mensen uit Kos naar Nysiros toe komen. Bij een winkel kregen we ook een speciale aloe vera créme die bestaat uit ingrediënten die ze uit de vulkaan krater hebben gehaald en die heel goed moeten zijn voor je huid. Ik moest de créme in de koelkast bewaren, ik heb hem eerlijk gezegd nog niet uitgeprobeerd, dus dat moet ik binnenkort even gaan doen.

Verder heb ik inmiddels ook de sportschool in Kos hotel uitgevonden. Hier heb ik een Griekse pilates les gevolgd en een Griekse Zumba les. Pilates was het voor mij niet helemaal, dit heb ik dan ook nog nooit in Nederland gedaan en nu in het Grieks, dus ik had eerlijk gezegd ook echt geen idee wat ik aan het doen was haha. Maar de Zumba, die was echt geweldig! Heerlijk dat ik dat hier ook gewoon kan doen, op allerlei verschillende muziek van echte Griekse songs tot aan Egyptian style! Hier kreeg ik zulke goede en lekkere energie van dat ik dit zeker vaker ga doen! Ik heb hier ook al een paar keer hardgelopen, wat ook heerlijk is langs de kust. Zo blijf ik in ieder geval ook lekker in beweging!

Tenslotte nog een laatste leuke mededeling er loopt op ons woonterrein een kat rond die bevallen is van 4 kittens! Zo schattig, nu hebben we er gewoon 4 kleine huisdieren bij hier!

Ik geloof dat jullie zo weer aardig up to date zijn!

Tot de volgende keer, dan ga ik nu nog even heerlijk van het zonnetje genieten op mijn vrije dag!

Yassou! xx

1. Cocky:
    28 mei 2016
    Hoi Silvia, We hebben weer genoten van je leuke reisverslag.
    Zorg je wel goed voor de jonge poesjes.
    groetjes uit haastrecht
  2. Silvia Boef:
    Hoi Cocky.
    Leuk dat jullie zo genieten van mijn verhalen!
    Ja hoor de poesjes krijgen elke dag te eten en te drinken. Maar we mogen ze helaas nog niet oppakken/aaien, want het schijnt dat de moeder poes zich anders gaat afstoten van de kittens en dat is ook niet de bedoeling natuurlijk!
    Love from Kos!